بیت المقدس

فلسطین پاره تن اسلام است.امام خمینیی (ره)

بیت المقدس

فلسطین پاره تن اسلام است.امام خمینیی (ره)

هلال شیعی و ژئوپلیتیک خاورمیانه

با سقوط حکومت بعث در بهار سال 1382 و ایجاد تغییرات بنیادین در ساختارهای کشور عراق و نقش مسلطی که شیعیان در ساختار سیاسی آن حاصل کردند، پس از چند دهه حاکمیت اقلیت سنی به شیعیان فرصت مطالبه حقوق و جایگاه خود را در عرصه سیاسی پیدا کرده اند.

ادامه مطلب ...

گزارشی از یک کتاب: اسلام‌گرایی یا مرکز زدایی از غرب*

بنیادگرایی اسلامی یکی از اثرگذارترین و بحث‌انگیزترین موضوعات سیاسی در دهه‌های اخیر در دنیای سیاست بوده‌است و در زمینه‌ی آن، کتاب‌های متعددی به چاپ رسیده است که هر یک از زاویه‌ای به تحلیل و تبیین آن پرداخته‌اند. یکی از این کتاب‌ها که به صورت دقیق، مستند و مستدل به تبیین بنیادگرایی اسلامی پرداخته است، کتاب «هراس بنیادین» تألیف بابی سعید استاد جامعه‌شناسی دانشگاه منچستر انگلستان و مدیر مرکز مطالعات جهانی شدن در این کشور است. کتاب از یک مقدمه، پنج فصل و یک مؤخره تشکیل شده‌است.

ادامه مطلب ...

تلمود سند نژاد‌پرستی یهود*

«به‌درستی که دشمن‌ترین انسان‌ها نسبت‌به مؤمنان، یهودیانند» (مائده 82)

تورات و عهد عتیق[1]

تورات یعنی تعلیم و بشارت، کتابی است آسمانی که بر پیامبر عظیم‌الشان حضرت‌موسی(ع) نازل شده‌است. ولی یهودیان، این کتاب را تحریف‌کرده و خرافات و افسانه‌های زیادی در آن جای دادند، به‌طوری که امروز به‌صورت یک کتاب مضحک و عجیب درآمده‌است.

نویسندگان تورات، اشخاص مجهول‌الهویه و گمنامی هستند که قرآن درباره آنها می‌فرماید:

«پس وای بر کسانی که از پیش خود چیزی نوشته و به خدای متعال نسبت‌دهند تا به بهای‌اندک و متاع ناچیز دنیا بفروشند، وای بر آنها از آن نوشته‌ها و آنچه از آن به‌دست‌آرند.» (بقره / 78)

ادامه مطلب ...

اسرائیل چه زمانی پیروز خواهد شد؟

از دیدگاه استراتژیست هایی اسرائیلی، حتی اگر کشورهای همسایه ی اسرائیل با آن رژیم صلح و سازش کند و موجودیت آن را به رسمیت بشناسد، باز هم تعادل استراتژیک میان اسرائیل و کشورهای پیرامون آن برقرار نخواهد شد. مگر زمانی که این تعادل به نفع جامعه ی اسرائیلی تغییر کند. این تعادل چگونه تغییر خواهد کرد؟

ادامه مطلب ...

قدس به آغوش اسلام باز خواهد گشت!!

*

مسئله فلسطین، برای ما و مردم ما، یک تاکتیک و حتی استراتژی سیاسی نیست بلکه مسئله دل و ایمان است به همین علت، ملت ایران در روز قدس نیز همچون 22 بهمن که روزی متعلق به سرنوشت خودشان و کشورشان است در سراسر کشور به صحنه می آیند و احساسات حقیقی خود را در دفاع از مظلومان فلسطین بیان می‌کنند.

بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با رهبران گروه‌های جهادی و مبارز فلسطینی در غالب همایش «همبستگی ملی و اسلامی برای آینده فلسطین»


این بود بیاناتی از رهبر عزیزمان. اما یادم نمی‌رود که آن شخص** در نطق تلویزیونی 1 خرداد خود در سیمای جمهوری اسلامی ایران با وقاحت تمام گفت: «ما زمانی می‌توانیم از برادران لبنانی و فلسطینی‌مان حمایت کنیم که خود قوی باشیم.»

حکومت نرم و دکترین اقدام نامتقارن در جهاد نرم

دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب اسلامی: افسران جوان جنگ نرم!
دیدار استادان دانشگاه‌ها با رهبر انقلاب اسلامی: فرماندهان جنگ نرم!
گلایه‌ی رهبر انقلاب از کثرت میلیونی دانشجویان علوم انسانی در دانشگاه‌ها، در برابر قلت استادان مجرب در این حوزه ما را بر آن د اشت تا به سراغ حسن عباسی برویم تا دو مسأله را با توجه به تجربیات وی، با او در میان بگذاریم: ترسیم صحنه‌ی جنگ نرم از زاویه نگاه یک متخصص استراتژی، و بررسی ابعاد و جوانب بومی کردن علوم انسانی، از منظر کسی که در هشت سال گذشته، بزرگترین کلاس آزاد پایتخت را با بیش از 4000 نفر دانشجو و طلبه، در کرسی بومی سازی دانش دکترینولوژی، اداره کرده است. پرسش اساسی این است: جنگ نرم چیست؟ و نسبت آن با تولید علم بومی به ویژه در حوزه‌ی علوم انسانی کدام است؟

ادامه مطلب ...

فرهنگ سیاسى در نگاه رهبرى (3)

انواع فرهنگ سیاسى

فرهنگ سیاسى را بر اساس نگاه هاى مختلف به گونه هاى متفاوت مى توان تقسیم کرد؛ طبق یک نظر سه نوع فرهنگ سیاسى به قرار زیر وجود دارد:

ادامه مطلب ...

فرهنگ سیاسى در نگاه رهبرى (2)

رابطه دین و سیاست

قبلاً این نکته را بیان کردیم که هر جامعه و ملتى فرهنگ سیاسى خاص خود را دارد، فرهنگ سیاسى نیز خود ریشه در فرهنگ اصیل یک جامعه و ملت دارد و در هر فرهنگى یک سرى اصول بنیادین وجود دارد که نوع تعامل آنها با یکدیگر ساختار و ساختمان فرهنگ سیاسى را از سایر فرهنگ هاى سیاسى متمایز مى کند.

ادامه مطلب ...

فرهنگ سیاسى در نگاه رهبرى (1)

چکیده

فرهنگ هویت، اصالت و روح جامعه است که به گونه هاى مختلف تقسیم پذیر است. در این میان فرهنگ سیاسى (political culture ) جایگاه ویژه اى دارد و نقش آن در افکار، احساسات، گرایشها، علایق و رفتار ملتها بسیار برجسته است. بر این پایه، مقاله حاضر ، موضوع را از دیدگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامى پى مى گیرد تا روشن شود از بین فرهنگهاى سیاسى مشارکتى ( participant )، اطاعتى ( subject ) و محدود ( parochial ) کدام یک مورد توجه ایشان است.

ادامه مطلب ...

اندیشه الهی امام خمینی ره در برابر اندیشه ایدئولوژی ستیز دوران م

در بخش نخست از گفتگوی پیش رو، حسن رحیم پور ازغدی به پیام تازه انقلاب ایران در نسبت با انقلاب های گذشته اشاره کرده و تئوری انقلاب دینی امام را در مقایسه با دیگر تئوری های دوران معاصر چون مارکسیسم ، لیبرالیزم و فاشیسم که همگی زاییده سرگشتگی انسان در دوره مدرنیته بودند،

ادامه مطلب ...

ژئوپولیتیک جهان اسلام؛ زمینه های واگرایی و بسترهای همگرایی

ژئوپولیتیک جهان اسلام؛ زمینه های واگرایی و بسترهای همگرایی

نویسنده:دکتر سهراب عسگری
جهان اسلام با جمعیتی بیش از یک میلیارد نفر به منزله یک قطب جمعیتی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی بزرگ، گستره وسیعی از کره خاکی را در بر می گیرد که با داشتن قابلیت¬های قوی برای هم¬گرایی، گرفتار عوامل متعددی در واگرایی است.
ادامه مطلب ...

بنیادگرایی اسلامی و اسلام سیاسی

نویسنده: انوشیروان احتشامی

ترجمه: محسن اسلامی

منبع: باشگاه اندیشه 29/10/1382

مقدمه:

پس از فروپاشی شوروی بسیار مرسوم شده است که از جنگ سرد دیگری صحبت شود؛ جنگ سردی که بر پایه تجدید هویت‌های منطقه‌ای که بر قوم و مذهب تأکید دارند، استوار شده است. این به طور مشخص تهدیدی جدی برای اثبات بین‌المللی تلقی می‌گردد. بنیادگرایی اسلامی با توجه به نقشی که در برابر نظام بین‌المللی پایه‌ریزی شده غرب ایفا می‌کند؛ به عنوان یکی از منابع اصلی خطر شناخته می‌شود. اگرچه اکثر 1/1 میلیارد مسلمان دنیا که به اسلام وفادارند خارج از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) زندگی می‌کنند، اما سیاسی شدن اسلام و ظهور بنیادگرایی اسلامی بیشتر با خاورمیانه شناخته می‌شود.

ادامه مطلب ...

معرفى کتاب

جغرافیاى سیاسى جهان اسلام‏»×

طاهره کنعانى

مقدمه

کتاب جغرافیاى سیاسى جهان اسلام در نه فصل سامان یافته است . فصل اول: سیرى در تحولات جغرافیاى سیاسى; فصل دوم: پیدایش اسلام و جایگاه شبه جزیره عربستان; فصل سوم: جغرافیاى سیاسى مرکز جهان اسلام; فصل چهارم: جغرافیاى شرق جهان اسلام; فصل پنجم: جغرافیاى شمال جهان اسلام; فصل ششم: جغرافیاى غرب جهان اسلام; فصل هفتم: برداشت اسلام و جهان غرب از یکدیگر و پیامدهاى ژئوپولتیکى آن; فصل هشتم: وحدت جهان اسلام; فصل نهم: مناطق بحران‏زاى جهان اسلام از بعد ژئوپلتیک:

ادامه مطلب ...

قسمت چهاردهم: مسلمانان و علوم نوین

تهیه کننده:  گروه سیاسی شبکه دری
امروزه تعدادی از کشورهای جهان با تکیه بر پتانسیل های اقتصادی، نظامی و سیاسی قدرتمند شده اند و اغلب مردم جهان پیشرفتهای دانش و فن آوری مدرن را می ستایند.

ادامه مطلب ...

قسمت سیزدهم: ضرورت توسعه علمی در جهان اسلام

تهیه کننده:  گروه سیاسی شبکه دری
همانگونه که می دانید یکی از مهمترین آموزه های دین تعالی بخش اسلام، آموختن علم و دانش است.
بزرگان دین اسلام، ترویج علم را چنان در دستور قرار دادند که در اندک زمانی، مسلمانان توانستند دروازه های علوم و فنون را فتح کنند

ادامه مطلب ...